Buy now, pay later. Online winkels die deze service niet aanbieden zijn tegenwoordig een uitzondering. Geen wonder, want het is makkelijk te integreren in je online betaalproces het maakt het de klant een stuk makkelijker om voor jou te kiezen. Is het ook interessant voor kleinere ondernemers? En waarom is het precies zo populair? Je leest het hier.
Vertrouwen
Stel: je wil bestellen bij een webshop die je nog niet goed kent. Leuke spullen, maar de webshop zelf heeft nog niet erg veel ratings en hier en daar zijn er nog wat schoonheidsfoutjes – duidelijk een beginner – maar je kan wel met achteraf via Riverty betalen. Kijk, dan ben je al meer geneigd toch die aankoop te doen. Achteraf betalen kan dat duwtje in de rug zijn dat je klant nodig heeft. Eens de eerste bestelling is gedaan en alles goed verloopt is de weg naar een goede klantrelatie geplaveid. Vertrouwen dus, een belangrijk voordeel. Maar daar stopt het niet. Het geeft de klant ook de kans de producten te ‘testen’ en ze ‘in real life’ te bekijken en de effectieve aankoopbeslissing uit te stellen. Is die trui, die rugzak of ketting toch niet wat hij ervan verwacht had? Terugsturen is zo gebeurd. En dat zorgt er toch mooi voor dat het winkelmandje sneller gevuld wordt. En dat betekent, jawel, je raadt het, een hogere omzet.
Retour overload?
En hoe zit het dan met al die retours? Als klanten in al in hun enthousiasme die online mandjes gretig vullen, ligt de weg naar eindeloos retourneren helemaal open. Dat klopt. En is dat voor een kleinere spelers eigenlijk wel haalbaar? Het is geen geheim dat gratis verzendingen en retours je bedrijf een aardige duit kunnen kosten. Misbruik bij achteraf betalen kan je daarom tegengaan door verzendkosten aan te rekenen en misschien retourkosten te overwegen. Maar dat kan klanten dan weer afschrikken? 4,99 euro verzendkosten? ‘Laat maar zitten’, denken veel klanten dan. En zeker nieuwe klanten – die nog niet bekend zijn met jouw shop – kiezen dan toch sneller voor een bekendere concurrent. De oplossing voor dit probleem? Maak speciale memberships aan voor je trouwe klanten. Ze betalen aan de hand van een maandelijks bedrag mee voor de kosten, maar krijgen ook een aantal voordelen die ‘gewone’ klanten dan weer missen. Bekijk eens wat jullie hierrond kunnen doen.